Сьогодні в Бутівському НВК відбувся захід, приурочений Дню пам'яті жертв голодоморів в Україні. Мова йшла про жителів села Бутівське-Кодаченко Євдокію Григорівну, Грахову Ольгу Семенівну, а також про жителів села Калинівка (тепер Народицького району Житомирської області, які внаслідок аварії на ЧАЕС були переселені в Бутівське)-Давидюк Ганну Василівну, Мартиненка Василя Івановича, які були свідками подій 1932-1933 років, а також про Шмат (Налапко)Марію Демидівну, 1932 р.н. з с.Собічино Олевського району Київської області (тепер Житомирської).
1922 р.н., яка народилась в с.Бутівському, яке
в 1932-1933 роках належало до Миронівської сільради Дніпропетровської області і в роки Голодомору
проживала в цьому селі.
Батько її,
Артеменко Григорій Ілліч,
працював сторожем на
свинарнику. Коли
йшов на роботу,
то його дружину
місцеві „активісти” закривали
в льох. Мабуть,
боялись, щоб вони
не втекли, бо
їх внесли до
розряду куркулів і
готували до ви-
селення на Соловки.
Кілька разів приходили до
них шукати продукти,
спеціальними
піками проштикали все
подвір’я але
нічого так і
не знайшли. Євдокія
Григорівна добре пам’ятає імена цих
людей: Артеменко Трохим, Квіташ
Степан Микитович,
Попович Дунька. До
цієї групи стали
силою залучати і
брата Євдокії Григорівни
Артеменка Івана Григоровича.
Він спитав батька,
що має робити.
Не піти-означало
підписати вирок і
собі і сім’ї, а
піти-свої ж люди
прокленуть, адже місцевий
„актив” забирав з
господарств все до
крихти. Батько відповів: „Іди, але
не смій
кривдити людей”.
Одного разу
Артеменку Григорію Іллічу
працівник контори (родом з
Миро-
нівки) сказав, що
їх збираються виселяти
на Північ. Виявилось,
що на його госпо-
дарство записано 1,5
га землі, а
насправді було тільки
0,8 га. „Підіть
в Миронівку,
візьміть справку аби
показати в місцевій
конторі”.
Григорій Ілліч так і зробив.
Приніс справку, показав
„активістам”, ті випустили
з льоху його
дружину і сказали,
що їх сім’ю більше не
чіпатимуть. Але просили
дати їм що-небудь
з продуктів, бо
їм треба виконати
план. Дружина Григорія Ілліча
дала трохи квасолі.
На другий день
прийшов син Іван
і сказав аби
батько написав заяву
до колгоспу бо інакше
можуть виселити. Артеменко
Г.І. написав заяву, а на
другий день прийшли,
забрали до колгоспу коня,
корову, весь реманент.
Загроза голодної смерті
нависла над сім’єю,
в якій було
дев’ятеро дітей.
Тоді мати Євдокії
Григорівни пішла до знайомого
комірника Петра просити
допомо-
ги. Поряд було
заможне господарство, власника
якого виселили і
в клуні лежали
просяні висівки. Петро
дозволив провівати ці
відходи і там
залишалось трохи про-
сяної січки. Мати час
від часу ходила
провівати і це
врятувало сім’ю від
смерті.
Однак голодне життя далося
взнаки трохи пізніше-у
батька почали пухнути
ноги
і в 1939 році
він помер в
лікарні у Крилові
(тепер Світловодськ).Спогади Шмат Марії Демидівни, 1922 р.н., сім'я якої попала в 1933році під розкуркулення і була вивезена в Карело-Фінську АРСР з села Собічино Олевського району Київської області(тепер Житомирська).
В 1933 році сім’ю Шмат Демида
Кузьмича (1890 р.н.) та його дружини Олександри (1895 р.н.) виселили як таких ,що попали
під розкуркулення, в Карело-Фінську АРСР. Сім’я на
той час нараховувала 6 дітей:
-Михайло – 1918 р.н.
-Віра – 1922 р.н.
-Ольга – 1924 р.н.
-Галя – 1926 р.н.
-сестра (імені Марія Демидівна
не пам’ятає)- 1930 р.н.
-Марія – 1932 р.н.
До виселення сім’я мала
корову,коня. Була ділянка землі біля хати та в полі.
В Карело-Фінській АРСР сім’я проживала
неподалік станції Княж-Погост в селищі Нижній Ідель квартал №53.
В 1937 році заарештували батька. Сім’я вважає, що
імовірними причинами арешту могли бути якісь висловлювання на адресу влади, а також той
факт, що
рідний брат дружини Демида Кузьмича перейшов через кордон на польський бік, залишивши
свою сім’ю. В цьому ж році Демида Кузьмича розстріляли. Шмат Марія Демидівна померла в с.Бутівське в 2017 році у віці 84 роки.
Спогади про Голодомор
1932-1933 років Онопрієнко (Давидюк) Ганни Василівни, 1922 р.н., яка народилась
в с.Калинівка Базарського (тепер Народицького) району Житомирської області і в
1932-1933 роках проживала в цьому селі.
Ганна Василівна
зіткнулась з подіями
Голодомору в 11
років. Пам’ятає, що
в селі
Калинівка, де вона
народилась та на
той час проживала, від голоду
померло близько 10
осіб. Багато жителів
Калинівки, аби порятуватись
від голоду, змушені
були піти
до колгоспу. В
період 1932-1933 років
в Калинівці та
в окрузі були
створені такі
колгоспи: «Новий шлях», «Більшовик»,
«Червона долина», «Шевченківський», ім. Воро-
шилова-які згодом об’єдналися в
один-колгосп імені Свердлова.
Ганна Василівна добре
пам’ятає, як її
батько, аби уникнути
розкуркулення та висе-
лення на Північ,
змушений був вступити
до колгоспу «Червона
долина» та віддати
туди майже все
майно.
Крім Ганни Василівни,
у сім’ї було ще
троє дітей-дві сестри
Ольга та Надія
живуть досі, а
брат Сергій загинув
в Німеччині. Батько
її, Онопрієнко Василь
Ігнатович,
також воював на
фронтах ІІ-ї світової
війни, повернувся з
Перемогою додому.
Помер в 1982
році.
Сім”я
Грахових-Іван Семенович та
Ольга Семенівна з
сином Валерієм, в 1946
р.
переїхала до
Занфирівки. Ольга Семенівна згадує,
як харчувались печеним
буряком,
весною 1947 р.
збирали молоду кропиву,
лободу. Пам’ятає, як
батько виміняв за
доволі добротне
пальто відро кукурудзяної
січки і яке
це було велике
свято для
сім’ї. Декілька
людей в Занфирівці
померло з голоду.
В Олександрії
проживає зараз Дука
Петро, батьки якого
з дітьми жили
по сусід-
ству з
Граховими. В 1946-47 р.р. в них
померло кілька дітей
з голоду. Точну
кіль-
кість Ольга
Семенівна вже не пам’ятає. Пам’ятає, що
маму Петра Дуки звали Марія,
а батько
працював на млині,
де зараз старий
сільський цвинтар.
Ольга Семенівна
добре пам’ятає, як
до них додому
приходили місцеві „активісти”
і забирали
все, що попадало
під руку. Одна
з таких „активісток”
Карталиш Килина
прийшла якось
до них взимку
1946-47 р.р., наказала зняти
з стін вишивані
рушники
і заставила
маму Ольги Семенівни обмотати
їй цими рушниками
ноги замість онуч.
Поряд з
Граховими жили ще
сусіди Дудники-Павло та
Катерина. Їх дитина
якось
пішла до
лісу в надії знайти
що-небудь їстівне, а
через деякий час
під деревом її знайшли
мертвою. Самі Дудники
померли в 1956-57 р.р.
Нікого з цих людей вже нема в живих. Але залишились їх спогади і, як на мене, вони мають безцінне значення для виховання підростаючого покоління незалежної України.
Немає коментарів:
Дописати коментар