фотострічка

вітаю

Запрошую всіх до спілкування, особливо, колег-вчителів історії.

Участь у Всеукраїнських і обласних конкурсах

                                                                           Обласний етап Всеукраїнського конкурсу
                                                                           наукових робіт серед учнів загальноосвітніх
                                                                           навчальних закладів з питань європейської
                                                                           інтеграції


                                   Європейський вимір в освіті Кіровоградщини
 
                              Тема. Європейський вимір в освіті Олександрійщини. 

 


                                                                         План

1.Вступ. Наша мета – Європа.
2.Основна частина. Форми та методи євроінтеграційної роботи в умовах сільської школи.
3.Висновок. 
4. Список опрацьованої літератури.



І. Вступ. Наша мета – Європа.

               Реалії сучасного світового розвитку диктують необхідність державам поєднати свої зусилля з метою вирішення глобальних проблем сучасності. Європейські держави після ІІ-ї світової війни пішли саме таким шляхом і на сьогодні ми маємо наочний приклад того, як спільними зусиллями можна добитись реалізації основних прав і свобод людини, високого рівня життя, надійної системи безпеки, вирішувати багато інших важливих проблем сьогодення.

           ЄС сьогодні – це сім’я європейських народів, які, зберігаючи свою національну автентичність об'єднались в єдину родину задля власного процвітання і заради дієвої допомоги тим, хто її потребує.

           Україна чітко визначилась з пріоритетом своєї зовнішньої політики – тісне співробітництво з ЄС і як стратегічна мета – в недалекому майбутньому – повноправне членство в цій організації.

           Однак ідея євроінтеграційних устремлінь України має як своїх прихильників так і противників. Якщо перекласти цю проблему на географічну площину, то виявиться, що кількість прихильників ЄС-НАТО зростає зі сходу на захід
України, кількість противників навпаки – з заходу на схід.
Очевидно, це пояснюється багатьма факторами  але, в першу чергу, тим, що географічно Західна Україна ближче до Європи, що дає змогу багатьом мешканцям регіону виїжджати на роботу, здійснювати екскурсійні та бізнесові поїздки, організовувати різноманітні семінари, симпозіуми, обмін культурними делегаціями, в багатьох є родичі в країнах Євроспілки. Все це дає змогу не тільки чути про ЄС-НАТО, а й бачити все це на власні очі, а, отже, формувати власну, незаангажовану думку щодо цих структур. Та й історично, ці території України більше ніж решта мали набагато тісніші стосунки з Європою. Правда, заради справедливості варто визнати, що не завжди ці стосунки мали для українських земель позитивні наслідки.

            Дещо інша ситуація з Північчю, Центром, Півднем та Сходом України. По-перше, через значно більшу географічну віддаленість цих територій від західних кордонів тільки незначна частина жителів може дозволити собі поїздку за кордон, по-друге, тут ще дуже живучі стереотипи щодо ЄС-НАТО. Ми живемо саме в такому регіоні.
А тому метою нашої роботи є показати, як можна заповнити інформаційний вакуум і сприяти формуванню в населення обєктивного ставлення до питання вступу України до ЄС чи НАТО та як це можна робити в умовах рядової сільської школи. Ми впевнені, що наша робота  буде дієвим кроком, направленим на виконання державної цільової програми інформування громадськості з питань євроінтеграції України.
 ІІ. Основна частина. Форми та методи євроінтеграційної роботи в умовах сільської школи.

В своїй роботі ми намагались дослідити теоретичний та показати практичний аспекти названої теми та проаналізувати, як вони реалізовуються в навчально-виховному процесі нашої школи.

Ми почали свою роботу з того, що познайомились зі структурою викладання в школі право- та суспільствознавчих дисциплін і вибудували таку схему:

7 клас – курс «Вчимось бути громадянами»
8 клас – курси  «Ми – громадяни» та «Громадянська освіта»
9 клас – курс «Практичне право»
10 клас – курс «Громадянська освіта» та «Правознавство»
11 клас – курси «Людина і суспільство» та «Громадянська освіта»

Затим провели опитування серед учнів 7-11 класів з метою виявити, які теми з названих курсів їх цікавлять найбільше. Виявилось, що переважна більшість цих тем тим чи іншим чином  має відношення до країн Євросоюзу.
Учнів цікавить, зокрема, яка система освіти в державах Європи, чим займаються їх однолітки у вільний час, чи мають вони змогу вільно подорожувати по Європі, як вони одягаються, чи можна їм носити в школу прикраси, як їх карають за порушення дисципліни і за пропуски занять і навіть скільки коштує в європейських державах комп’ютер. Певна частина учнів цікавиться правами молоді, рівнем життя, службою в арміях країн ЄС.  Переважна більшість учнів ставить питання: «А коли Україна стане членом ЄС?»
Ми проаналізували причини такої зацікавленості нашими учнями європейською тематикою і прийшли до висновку, що вони зумовлені наступним:

     -На уроках (особливо гуманітарного циклу) постійно присутні елементи євроінтеграційної пропаганди (знайомство з історією, культурою, досягненнями  європейських народів, вивчення творів європейських письменників, поетів);
      -в школі проводяться виховні заходи, повязані з євроінтеграційною тематикою (бесіди, вечори, класні години, тематичні тижні, наприклад; Тиждень прав людини  і т.д.)
       -активно працює шкільний євроклуб «Євро-bridge» (створення презентацій,учнівських проектів, проведення шкільних конкурсів, вікторин).
       -участь учнів школи в районних та обласних виховних заходах на євроінтеграційну тематику.


Всі ці елементи складають цілісну систему направлену на виховання в учнів нашої школи поваги до історії та культури європейських народів, розуміння важливості і необхідності тісного рівноправного співробітництва України з ЄС та НАТО, усвідомлення того, що Україна є складовою і невід’ємною частиною єдиної сім’ї європейських народів.

Отже, в першу чергу ми пізнаємо Європу через уроки, різноманітні виховні заходи різних рівнів, організацію цікавих зустрічей з людьми, що побували в країнах Європи.
Наступним етапом нашої дослідницької роботи було проведення різноманітного анкетування учнів 9-11 класів з питань відношення до ідеї євроінтеграції України.
Так, ми  запрпонували учням 10-11 класів анкету з такими питаннями:
      1). Чи потрібен ЄС Україні? Чому?
      2)  Чому ЄС має бути зацікавлений в тому, аби Україна стала членом  цієї
організації?
      3). Якщо завтра відбудеться референдум щодо вступу України в ЄС, то як
ви проголосуєте?  Чому?

На перше питання з 21 учня 10-11 класів 16 відповіли  «так», бо, на їх думку, ЄС для України може виступати потужним торговим партнером і джерелом новітніх технологій. 5 учнів відповіли «не знаю».
При відповіді на 2-е питання 14 учнів висловили побоювання, що Україна потрібна ЄС лише як джерело сировини, дешевого продовольства та як полігон для ядерних та хімічних відходів; 4 учнів відповіли, що ЄС розглядає Україну перш за все як засіб тиску на Росію і 3 учні притримуються думки, що членство України в ЄС посилить цю організацію.
Однак попри песимізм щодо справжніх намірів ЄС відносно України у другому питанні, у третьому питанні 17 учнів все-таки висловились за приєднання України до ЄС, але мотивували свою позицію виключно меркантильними міркуваннями: це дасть змогу доволі легко виїхати в любу державу Євросоюзу і заробити там грошей.

Проаналізувавши анкети учнів, ми прийшли до висновку, що основною причиною таких відповідей є недостатня інформованість учнів з питання історії створення та діяльності ЄС.


Важливим пунктом нашого дослідження було питання відношення учнів школи та їх батьків до НАТО та можливого членства України в цій організації. Цього разу ми  проводили опитування серед учнів 9-11 класів. Спочатку ми дали учням завдання : вияснити позицію своїх батьків щодо членства України в НАТО. З 30 учнів подали відповіді 26 .Ми уважно опрацювали відповіді і побачили, що більшість батьків (а це люди вікової категорії від 37 до 54 років) з недовірою ставляться до блоку НАТО і не підтримують ідею членства України в цій організації.
Ми аналізували причини такої позиції дорослих і прийшли до висновку, що вона сформована ще радянськими стереотипами щодо цієї організації. А стереотипи – як доводить українська історія, річ дуже живуча і поламати їх можна тільки переконаннями, що базуються на правдивій інформації.

Позицію учнів щодо питання можливого членства України в НАТО можна поділити на три види:
          -9 учнів висловились за вступ України в НАТО, якщо це реально зміцнить безпеку держави і зменшить витрати на армію, а зарплата вільнонайманців зросте до рівня середньоєвропейської;
          -13 учнів висловились за позаблоковий статус України;
          - 8 учнів висловились проти участі України в Північноатлантичному альянсі бо таке членство може зробити Україну мішенню для міжнародного тероризму.

Хоча позиція учнів нашої школи в питанні членства України в НАТО є більш прагматичною і виваженішою ніж позиція наших батьків, але вона свідчить що серед молоді  все-таки є певні побоювання щодо справжньої суті цієї організації. Однак, ми сподіваємось, що ці сумніви з часом зникнуть, бо дії сучасної української влади  створюють  з кожним днем все доступнішими умови, що дозволяють нашим громадянам  частіше виїжджати за кордон, знайомитись з життям європейських народів. Проводяться різноманітні наради, конкурси, симпозіуми, зустрічі молоді, обмін мистецькими колективами. Ряд держав Європи вже скасували або збираються скасувати візовий режим для українців. Європа сьогодні для нас відкрита як ніколи.
І хоч учні нашої школи ще не побували в жодній із європейських держав, зате в нас були гостями люди, що подорожували по всій Європі – волонтери Корпусу Миру, що працюють в школах нашого району.  


Важливим на нашу думку питанням є виважений, толерантний підхід до виховання в учнів, громадськості євроінтеграційних устремлінь. Вважаємо, що великою помилкою буде намагання копіювати все європейське і механічно привносити його в українську дійсність. Адже, основним девізом Євросоюзу є слова «Єдині в різноманітті». В нашому розумінні це означає, що до сім’ї європейських народів ми  маємо йти через прагнення пізнавати свою історію, культуру, збереження звичаїв та традицій, підтримання національного колориту. І головне – всім цим гордитися. В той же час ми повинні проявляти толерантність і повагу до інших народів, цікавитись їх історією і культурою та розуміти, що без тісного єднання зусиль всіх держав в сучасному світі неможливо розв’язувати глобальні проблеми, підвищувати життєвий рівень, забезпечувати надійну безпеку. А тому Україна через сприйняття загальноєвропейських демократичних цінностей поступово йде до членства в ЄС. До речі, теперішня влада в цьому напрямку за неповний рік зробила значно більше ніж попередня за всі 5 років своєї каденції.

Власне, зайвий раз спонукати учнів задуматись над своєю історією, згадати свої корені, підкреслити свою самобутність, проявити почуття національної гордості та патріотизму нам дає можливість шкільний історичний музей, створений в нашій школі в 2006 році вчителем історії Миколою Петровичем Христоньком. Поряд з основною музейною експозицією розташований інформаційний стенд шкільного євроклубу. Це ніби черговий раз підкреслює, що ми прагнемо до європейського співтовариства через пізнання власної історії.


                                                       
    Це – тільки незначна частина експозиції шкільного історичного музею


Серед важливих засобів пропаганди  загальноєвропейських цінностей, виховання євроінтеграційних устремлінь учнівської молоді є діяльність шкільного євроклубу «Євро-bridge», що був створений в 2008 році з ініціативи вчителя англійської мови нашої школи Любові Іванівни Христонько. Сама назва євроклубу говорить про те, що його члени своєю роботою прагнуть збудувати своєрідний місток єднання України і ЄС.

Організацію євроклубу ми почали з ознайомлення зі спеціальною літературою, яку нам надала методист райметодкабінету Ніна Василівна Ляшко. Затим ми створили власний інформаційний куточок, де постійно вивішуємо цікаву інформацію під рубриками: «Україна-ЄС», «Україна – НАТО» та регулярні фотозвіти про проведені нами виховні заходи чи про участь наших школярів в районних заходах. З опрацьованої літератури ми дізналися, що євроклуби вже доволі давно існують в багатьох європейських державах і є ефективним засобом виховання в молоді євроінтеграційних настроїв. Участь учнів у роботі євроклубів вчить самостійності і відповідальності, вмінню працювати в команді, мистецтву спілкування, відвертості і толерантності, готує молодь до майбутнього життя у спільній Європі.

Засідання нашого євроклубу відбуваються двічі на тиждень після уроків – у вівторок та четвер. Ми не тільки знайомимось з цікавими матеріалами з історії та сьогодення ЄС та НАТО, а й самі намагаємось донести цю інформацію до широкого кола учнів та наших батьків. Нами створено спеціальну інформаційну групу, яка проводить загальноознайомлюючі бесіди з учнями школи на євроінтеграційну тематику. При цьому демонструються  інформаційні плакати, виготовлені членами євроклубу, що розповідають про історію та культуру європейських держав. В нашому розпорядженні є чимало кольорових туристичних буклетів, якими представлені різні держави Європи.Євроклубівці регулярно організовують виставки проектних робіт та спеціальної літератури і кожен бажаючий може з ними познайомитись, а, значить, і дізнатись більше про держави-члени ЄС.
Окрім цікавої повсякденної роботи ми готуємо і проводимо загальношкільні заходи на євротематику. Серед тих, що найбільше запамяталися: День Європи в школі, Європейський ярмарок, Європейська мода в Україні. Та найбільш памятним став районний зліт євроклубів на базі нашої школи. Саме члени нашого євроклубу готували загальний сценарій свята та були його ведучими.
З метою обміну досвідом роботи ми підтримуємо тісні контакти з євроклубами шкіл району. Цікавою та змістовною була зустріч з євроклубівцями Цукрозаводського НВК та участь в черговому районному зльоті євроклубів, що проходив в м. Олександрія.

Важливою ланкою роботи нашого євроклубу є залучення до участі в різних заходах якомога більшої кількості учнів та їх батьків. Так нещодавно ми провели зустріч з методистом  районного відділу освіти Н.В.Ляшко, яка декілька тижнів тому побувала в Болгарії і привезла чимало вражень. На цю зустріч прийшли і батьки наших учнів і, що дуже важливо, задавали коректні і доволі практичні запитання: про рівень життя, про ціни на основні товари, про рівень зарплати, можливості для розвитку бізнесу і  т.д.
Основним методом роботи нашого євроклубу є метод переконання шляхом подачі необхідної об’єктивної інформації  щодо створення, діяльності, основної мети ЄС та НАТО, розширення кругозору молоді та поповнення її знань з історії та культури європейських держав, історії їх стосунків з Україною.

Звичайно, в кожного з нас є своє бачення історичної перспективи України. Але більшість з нас бачить цю перспективу для України в Євросоюзі.
Це яскраво засвідчує проведений в 2009-2010 н.р. шкільний етап конкурсу «Безпечна Україна. Безпечна Європа. Безпечний світ». Серед завдань – написання есе та його захист. Найбільш цікавою, на наш погляд, виявилась робота учениць тоді ще 7 класу Опалько Даші та 9 класу Єремченко Ганни.
Далі пропонуємо повний варіант даної роботи.

                        Україна для Європи – Європа для України.
   
                                        «Україна – східний бастіон європейської культури»
                                                                                                      І. Крипякевич

НАТО і Україна. Євросоюз і Україна. Багато сказано і написано на цю тему. Ідея членства України в НАТО та Євросоюзі має своїх як прихильників так і противників. Ми спробуємо відійти від стереотипів зразка «друзі-вороги» і поглянемо на проблему з історичної точки зору.

Ще на зорі свого становлення Київська держава, прийнявши християнство, стала повноправним членом сімї європейських народів. Вся наступна наша історія – це роль своєрідного буфера між європейським Заходом та азіатським Сходом. Україна територіально виявилася на стику двох цивілізацій, двох світів, двох культур. З самого початку нашої історії стояло питання: чого в українців більше – європейського чи азіатського? Історія сама дала відповідь на це питання: Україна – європейська держава.

Наші батьки добре памятають ті часи, коли в школі їм твердили, що саме російський цар Петро І «прорубав вікно в Європу» завдяки перемозі у Північній війні. Але ніхто ніколи не згадував слів Великого Каменяра, який говорив, що перед тим, як «прорубати»  своє  «вікно в Європу», Петро І наглухо «позакривав всі ті вікна», які  задовго до нього повідкривала в Європу Україна. Однак, це аж ніяк не означає, що ми зневажаємо свого сусіда зі Сходу. Українці ніколи не відзначались ненавистю, зневагою, зверхнім ставленням до інших народів. Хлібосольність, щирість душі, взаємодопомога, прагнення хороших стосунків з усіма і з сусідами насамперед – ось візитна картка українського народу.

Але багато в чому визначальним в сучасному міжнародному житті України є її геополітичне становище, що не дає спокою деяким  гарячим головам на наших східних рубежах, які в своїй хворобливій уяві бачать Україну губернією «вєлікой і нєдєлімой». Чи можемо ми не помічати відверто антиукраїнських заяв окремих російських політиків? Звичайо, це нас непокоїть.Та чи повинні ми ці заяви асоціювати як точку зору всього братнього нам народу. Аж ніяк. Чи потрібне комусь нагнітання напруженості, здатної викликати міждержавний конфлікт? Не думаємо. Однак, досвід Грузії насторожує. А що як?! Тоді резонно постає питання НАТО. Але, ставши членом Північноатлантичного альянсу, чи зможемо ми почувати себе комфортно, в повній безпеці? В значній мірі так, але не на сто відсотків. До того ж, імовірному вступу України в НАТО є сильна опозиція як серед  окремих політичних сил, так і серед певної частини простих людей.
Якщо з причиною антинатівських настроїв частини політиків все зрозуміло, то антинатівські настрої частини населення є наслідком недостатньої  пропагандивно-розяснювальної роботи, що привело до появи доволі усталених стереотипів, упередженого ставлення до всього, де звучить абревіатура «НАТО» чи «ЄС».
Очевидно, що на даному етапі ми повинні говорити не про вступ України до НАТО чи ЄС, а про проведення широкої кампанії по наданню населенню України якомога повнішої обєктивної інформації про ці структури.
Але роботу цю варто проводити за принципом «краще один раз побачити, ніж десять разів почути».

Наразі, Україні не вигідний сильний крен в чий би то не було бік. Так, європейська перспектива для України є визначальною в її зовнішній політиці. Але давайте будемо використовувати з користю для держави і суспільства наше теперішнє становище, всі переваги нашого геополітичного розташування. Що для цього треба? Політикам – переступити через власні амбіції, корпоративні інтереси і об’єднатись навколо ідеї розбудови незалежної України. Обєднання нашого політикуму закономірно приведе до обєднання всієї української нації.
І як би не хотілось  комусь внести корективи в наш історичний розвиток, ми болісно, долаючи численні перешкоди, поволі, але вперто і наполегливо йдемо до єдиної сімї європейських народів.



ІІІ. Висновок.
В даній роботі ми не намагалися досліджувати який-небудь аспект проблеми євроінтеграційних устремлінь України чи питання історії становлення та сучасного розвитку євроструктур. З цих питань доволі вже сказано і написано.
Перед нами стояло завдання показати, як в умовах сільської школи ведеться робота по вихованню в громадськості і школярів, зокрема, позитивного відношення до євроінтеграційних устремлінь України, як можна заповнити інформаційний вакуум щодо питань історії та діяльності ЄС та НАТО, як виховати в учнів неупереджене ставлення до цих структур та сформувати глибоке переконання в тому, що місце України рано чи пізно але в єдиній сім’ї європейських народів.
Ми також прослідкували настрої учнів та більшої частини їх батьків щодо питання членства України в ЄС та НАТО і побачили, що позиція щодо цього питання змінюється в бік позитивної відповідно до зменшення віку респондентів.А це свідчить про те, що ті, хто народився та виріс вже в умовах незалежної України в своїх судженнях більш прагматичні і не так категоричні як старше покоління. Так, в ході дослідницької роботи ми прийшли до висновку, що доволі міцні, зокрема, антинатівські настрої серед значної частини дорослого населення зумовлені  в основному тим, що вони формувались в умовах комуністичної системи і не позбавлені стереотипів. Таке стереотипне мислення необхідно долати поширенням серед даної категорії населення достатньої кількості обєктивної інформації про євроатлантичні структури та їх діяльність, встановленням нових та розширенням існуючих контактів з європейськими державами а саме: здійснення туристичних поїздок , організація екскурсій, літніх таборів молоді тощо. Правду кажуть, що краще раз побачити ніж десять разів почути.

На шляху євроінтеграційних устремлінь України є ще чимало перешкод.Але ми віримо, що всі вони з часом будуть подолані і наша держава займе своє почесне місце в єдиній родині європейських народів.





                                                        Література.

1.Україна в Європі. Освітній пакет.Центральний осередок удосконалення вчителів. Варшава, 2006.
2.Євроатлантична інтеграція: досвід Польщі і України. Освітній пакет. Київ, 2007.
3.Європейський Союз: перспективи української інтеграції. Київ.
4.Європейська Україна. Збірник статей. Київ.
5.Європейський спільний дім. Інформаційний бюлетень.Київ.
6.Ми – громадяни України. Книга для вчителя. НФВ «Українські технології», 2002.
7.Мистецтво жити в громаді. Навчально-методичний посібник. Львів, НФВ «Українські технології», 2005.
8.Відкриваємо Європу! Київ, ПП «Віва-Принт», 2007.






                                                               Школа нашої мрії.

Не сьогодні  почалась розмова про школу майбутнього. Якою вона повинна бути? Кого не запитай - в кожного своє бачення. А що таке школа майбутнього для нас?
Школа майбутнього-це не щось абстрактне, далеке і недосяжне. Для нас школа майбутнього – це, насамперед, наше палке бажання вчитися, здобувати знання, щоб згодом з користю для себе, для рідної України, для всього людства їх використовувати. Але якщо б наше бажання підкріпити технологіями «Samsung», то це майбутнє стало б чудовою реальністю.

Школа наша – звичайна, сільська. Всього 65 учнів. Педагогічний колектив складає 15 чол. Всі ми-дружна, міцна сім’я. Більшість наших учнів-переселенці з чорнобильської зони. І хоч ми знаходимось, як кажуть, в сільській глибинці, але не можна сказати, що ми відстали від технічного прогресу. Майже в кожного учня є комп’ютер, ноутбук чи планшет. В школі є комп’ютерний клас. Маємо проектор та екран. А нещодавно нашу школу підключили до безпровідникового інтернет-зязку.  Скільки радості в учнів, вчителів було… Але тільки до першого виходу в мережу Інтернет. Та хіба можна з таким зв’язком провести інтернет-урок, віднайти в мережі якийсь навчальний матеріал… Один головний біль. А тому в навчально-виховному процесі ми використовуємо власний  модемний зв'язок. У нас постійно зявляються цікаві ідеї. Стараємось експерементувати: учні, що з якихось причин пропустили заняття, одержують домашні завдання по «електронці», проводяться інтернет-консультації хворих учнів за допомогою «Skype», перевірки домашніх завдань учнів. Інколи виходимо в мережу безпосередньо під час уроків. Та це можливо тоді, коли є якісний зв'язок. А декілька разів навіть пробували зв’язуватись за допомогою «Skype» з сусідніми школами безпосередньо на уроках, зокрема історії. А учениця 11 класу Яна Гуцу вважає за необхідне поставити на вході в школу електронний пристрій, який би фіксував спізнення, порушення поведінки та передавав цю інформацію на комп’ютери батьків. Наразі ми жваво обговорюємо можливість запровадження  «електронних щоденників». Одним словом, ідей в нас багато і по можливості будемо намагатись їх реалізовувати.  А поки що основним, стабільним засобом залучення учнів до ІКТ є звичайні навчальні презентації, зроблені в програмі Power Point.
Звичайно, ми свідомі того, що наша маленька сільська школа, мабуть, не зможе претендувати на якісь здобутки в конкурсі.  Та й участь в цьому проекті ми взяли перш за все з метою  розказати про себе, школу, про те, як ми намагаємось не відставати від ритму життя, йти в ногу з часом.
Однак, ми оптимісти. Хоч маленьку, але маємо надію на те, що нам випаде щаслива можливість мати і користуватися технологіями «Samsung».
Адже, «Samsung»-це якість, ефективність, надійність; це постійний пошук, рух вперед; це інновації в освіті; це соціальна направленість і відповідальність.
Отже, тільки з «Samsung», і тільки вперед, до нових висот у навчанні!

P.S. Зважаючи на наш поганий інтернет-зв'язок, ми і есе відсилаємо не з шкільного комп’ютера, а з ноутбука нашого тренера-вчителя історії Христонько Миколи Петровича. nikolay.hristonko@mail.ru
З повагою команда Бутівського НВК
Софія Христонько, 7 клас
Богдан Довгоборець, 8 клас,
Катя Пильщик, 9 клас
Яна Гуцу, 11 клас
Керівник проекту-Микола Христонько, вчитель історії.

Немає коментарів:

Дописати коментар