Скільки літ
вже сплило, як подався
я в світ
Кращої долі
для себе шукати,
Та весь
посивілий вернувсь до
воріт
Своєї старенької
рідної хати.
Линули роки
мої на чужині.
До поту трудився. Став я
багатим.
Та снилось
мені над рікою
село
З хатиною,
де сповила мене
мати.
І тільки
тепер, крізь прожиті
роки
Єством я
своїм усе зрозумів,
Що щастя-то
бачити Дніпр мій
широкий,
Пшеничні простори
безкраїх ланів.
Щастя-до уст
притулити землицю,
Що потом
пропахла й сльозами
полита,
Щастя-напитись води
із криниці,
Що край
дороги стоїть сумовито.
Щастя-почути пісні
кобзаря,
Що линуть
над краєм тугою
сповиті.
Щастя-на небі
вечірня зоря,
І крик пугача,
темрявою вкритий.
Щастя-на хаті
гніздо журавлине,
Шум вітру
в діброві, жайворонка
спів.
Щастя-коли розцвітає
калина,
Що руками
своїми її посадив.
Щастя, що
знову я на
Вкраїні.
З нею поділю
і радість, й
жалі.
Щастя-мати таку
Батьківщину
І щастя-спочити
у рідній землі.
Христонько Микола
Петрович,
Вчитель історії
Бутівської ЗОШ І-ІІІ
ст.
Сьогодні, оглядаючись на
пройдений шлях, я розумію, що можу зробити деякі підсумки свого особистого та
професійного життя. Незабаром мине 30 років, як я працюю в звичайній сільській
школі, жодного разу не зрадивши обраній професії ні словом, ні ділом. Може, це
буде звучати надто пафосно, але я горджуся тим, що за цей час і думки не
допускав про зміну професії. Чого я досягнув за роки роботи в школі? Дуже
багато. Я не про нагороди, категорії чи звання. Я самоутвердився як
особистість, як вчитель. Я знайшов своє місце в цьому житті. Я чітко і ясно усвідомив
моє призначення на цьому світі - «сіяти
добре, розумне, вічне». А нагороди… Так, звичайно, вони мають важливе значення: «спеціаліст вищої
категорії, «вчитель-методист», «Відмінник освіти України». Вони, як віхи мого педагогічного
життя, ступені мого професійного
зростання. Але особисто для мене найбільшою, найважливішою нагородою є
повага батьків і дітей, вдячні слова моїх випускників, що пішли по стопах свого
учителя, авторитет серед громади. І кожного ранку дорогою до школи йду з високо піднятою головою, бо я горджуся
своєю професією і знаю, що і сьогодні
часточку своєї душі, свого серця віддам Оленці і Петрусеві, Марійці та
Іванкові.
А як все починалося? Ви спитаєте,
чи пам’ятаю я свій перший урок? Так, звісно. Ніби вчора це було. Воскресенська
СШ Іванівського району що на Херсонщині. Урок всесвітньої історії в 9 класі. І
дитячі очі, очі, очі… А в них –цікавість, захоплення, подив і якась
загадковість. Та моя вчительська біографія почалась не з цього. Сталось все
набагато раніше. Якось на урок фізики в 10, тоді випускному, класі зайшов мій
класний керівник Олег Станіславович і дав мені якийсь папірець. На перерві я
уважно почав читати. Це було мені запрошення з івано-Франківського державного
педінституту імені Василя Стефаника взяти участь у конкурсних екзаменах для
вступу на історичний факультет вузу. Я
довго не міг себе опанувати від щастя. Виявилось, що мені , як активному
учаснику історичних олімпіад, єдиному на три випускні класи прийшло таке запрошення.
Але сказати, що в цей момент я свідомо визначився з майбутньою
професією-значить, покривити душею. Не
один пуд педагогічної солі прийшлося з’їсти, аби усвідомити і відчути, що вчитель-це моє покликання. І
сьогодні, гортаючи сторінки свого життя впевнено можу сказати - іншої долі мені не треба…
(матеріал на конкурс "Учитель року-2016")
Автобіографічне есе
Автобіографічне есе
В житті кожної людини настає той час, коли вона, оглядаючись на прожите життя, прагне зрозуміти його сенс, проаналізувати помилки, накреслити якісь подальші перспективи або просто – занотувати свій життєпис з думкою, що комусь цікаво буде його прочитати.
До того, аби викласти свої думки на папері, мене
спонукала зустріч з цікавою і неординарною особистістю Л.А.Гайдою.
З чого почати? Мабуть, зі стандарту. Народився я далеко
від України, в м. Воркуті Республіки Комі Російської Федерації. Тато мій, Петро
Миколайович, після служби в армії поїхав на Крайню Північ за копійчиною де й
зустрівся з мамою – Галиною Олексіївною, яка родом з Могилівської області
Білорусі. В 1963 році народився я , а наступного, 1964 року молода сім”я переїхала в
село Голинь Калуського району Івано-Франківської області, до батьків мого тата.
Більшу частину свого життя я прожив в Західній Україні.
Саме тут, під впливом особливої атмосфери західноукраїнського села, за активної
участі у моєму вихованні сім”ї, родичів, і в першу чергу моєї бабусі (особливо
її «Бійсі Бога» та «Най ті Пан Біг борони», формувалися мої погляди, моє
світобачення. Але тільки зараз починаю розуміти, що я дуже мало
знаю про свою родину, історію свого роду. Навчаючись в школі, затим –в
Івано-Франківському педінституті я чомусь зовсім не приділяв уваги цьому
питанню. Як я шкодую про це зараз… Втрачено те, що не вернеш-пам'ять мого роду.
А що ж я пам’ятаю? Так, окремі життєві епізоди, що вкарбувалися в дитячу
пам'ять, деякі скупі розповіді тата та мами. Коли було кого розпитати-цього не
зробив, а коли відчув, що мені це конче треба, аби і дітям своїм передати і,
можливо, ще й онукам розповісти-нема вже кого спитати.
Коли я був у 5 класі, помер мій дід, Микола
Петрович(батьки назвали мене на його честь). Що я пам’ятаю про нього? Зовсім
мало. Про себе він нічого не розказував. Дід був мовчазливою людиною. В неділю
чи в релігійне свято він міг просидіти, дивлячись у вікно, цілий день і не
промовити ні слова. Вже в старших класах я від тата дізнався, що дідо був
вивезений в 1941 році на каторжні роботи до Німеччини, а влітку 1945 року
повернувся додому, та такий худий та кволий, що ледве переступив поріг. Правда,
не встиг присісти з дороги, як до хати ввалилось троє односельчан, які видавали
себе за представників УПА, хоч ніякого відношення до цієї сили не мали. А так,
грабували а то і вбивали. Без традиційного в Західній Україні «Слава Ісусу
Христу» відразу до діда: «Та ти, Николо з заробітків. Ану показуй, що привіз».
Дід кивнув на клунок. Ті взяли, потрусили. Стара куфайка, кирзаки та латані –
перелатані гаці. Так і пішли ні з чим. Згодом дід пішов працювати на колгоспну
цегельню. Я довго беріг єдину пам'ять про діда – ліхтарик , що працював від
батарейки. Його чомусь називали «цибулькою», хоч на цибульку він зовсім був не схожий.
А що я пам’ятаю про свою бабу, Анну Пилипівну? В голові зринають окремі
епізоди. Один з них-як баба вставала вдосвіта, стояла на колінах перед великим
образом, молилась і била поклони. Другий епізод – це я бачив, як баба плаче.
Якось після обіду зайшла до нас Кася Солдат, сільська поштарка, принесла бабі
пенсію. Моя баба все життя пропрацювала в колгоспі. «Розпишіться, Анно». Баба
поставила якусь закарлючку, бо була неграмотна. Але гроші рахувати вміла. «Йой,
Касьо, та то ти мені забагато дала. В мене-сім підисіть, а ти аж дванадцять
рублів дала.» «Та ньи, Анно, то всьо добре. З цего місяці підбільшили пенсію на
пьитку». От тоді я і побачив вперше бабині сльози. Померла баба, коли я був у 8
класі. Як пам'ять про бабу, я бережу декоративний таріль, який опинився в
мене завдяки моїй рідній сестрі
Світлані. В бабиному креденці(мисник) було декілька таких. Зараз він є дорогим
експонатом мого шкільного історичного музею.
Про свого батька знаю набагато більше. Збереглось чимало
світлин з його шкільного життя, періоду служби в армії, часів перебування в
Воркуті. Тато мій, 1936 року народження, пережив фашистську окупацію, два рази
змушений був іти до першого класу – перший раз при німцях, другий-при
«совітах». На відміну від мого діда, тато був дуже говіркий, любив розказувати
і вмів розказувати, особливо, коли в неділю чи в свято перехилить чарчину. Про
все не напишеш, але один епізод з його життя наведу. Було це в 1950 році.
Татові тоді йшов 14-й рік. З нашого села, як, до речі, і з інших навколишніх
сіл, посилали дорослих чоловіків рубати ліс, вручну розрізати його на дошки для
промислових потреб в село Грабів Рожнятівського району. Робота була обов’язкова
і треба було відпрацювати два тижні. Якось зайшов до хати Петро Жураківський (з
числа місцевих активістів-«ястребків»). «Так, Анно, борзо збирай свого
каваліра, поїде в Грабів на два тижні». Баба в плач: «Йой, Петре, змилуйсі, та
то ще дітвак». «Анно, шляк вас всіх трафи, повистрілюю всіх, як завтра не
прийде він до сільради. В мене план». До слова, Петро Жураківський, «Гадан», як
прозивали його по вуличному, не одному в селі завдав біди, намагаючись
вислужитись перед владою. Коли він на початку 90-х помер, то громада села не
дозволила його ховати на сільському цвинтарі.
Дуже хочу, щоб той, хто, можливо, читатиме ці рядки,
прочитав і про мою маму. Про її родину я знаю ще менше. Пам”ятаю, що мама
розказувала про свого тата, який загинув на фронті, про те, як важко було
виживати родині одній, без чоловіка і як вона змушена була поїхати на освоєння
Крайньої Півночі. Тоді це дуже голосно звучало – «по комсомольській путівці».
Коли я вже навчався в педінституті, одержав якийсь життєвий
досвід, по серйозному відносився до багатьох речей, мама не раз мені
скаржилась: «Трудно, сынок,
среди чужих людей».
«О, Петро Христонько москальку привіз», -говорили, коли
молода сім”я в 1964
році приїхала в село. Та що говорити про чужих, коли свої, рідні не відразу
сприйняли все як належне. В мами доволі часто проявлялись ностальгічні моменти.
Одного разу вона мені розказувала про те, що її свекруха, моя баба, деякий час
навіть не розмовляла з нею. Але поволі атмосфера відносин тепліла, хоч мені
чомусь здається, що баба до кінця так і не сприйняла мою маму як свою невістку.
Мама відразу влаштувалась на роботу на деревообробну фабрику в смт. Брошнів, що
за три кілометри від нашого села, де й пропрацювала до виходу на пенсію.
Коли в 2008 році мама помирала в мене на руках (проклятий
рак забирав останні сили), вона якось, як мені здалося, дуже по філософськи
говорила про життя. Яке воно коротке, непередбачуване. Потім запитала мене: «Як
тебе там живецца, сынок?»
Вона за все життя, прожите в Західній Україні, так і не змогла
перейти на українську мову. Але ця її білорусько-російсько-українська словесна
мішанина була на диво милозвучною і
приємною, а зараз вона стала мені ще й такою дорогою…
На той час я вже 12 років разом з сім”єю проживав в
селі Бутівське Олександрійського району що на Кіровоградщині. Як сталось, що я
опинився далеко від батьківської хати? Та якось все дуже просто. Молода
вчительська сім”я в
пошуках роботи написала листи в різні кінці України. Єдиною нашою умовою було
надання нам більш-менш пристойного житла. Серед одержаних листів нас найбільше
зацікавив лист з Кіровоградщини. 4 червня я приїхав, щоб познайомитись з селом,
школою, умовами проживання, а вже 12 липня з речами заїхав до нового будинку. Дружина з
3-х річною дочкою приїхала в середині серпня. І ось вже 18 років, як ми живемо
в Центрі України. Тут у нас вже народилась друга дочка, Софія. Чому саме
Кіровоградщина? Не знаю. Може, це якесь Боже провидіння. Але я ні миті не
пошкодував, що так розпорядилася доля. Я вріс в цю землю. Відчуваю, що знайшов
тут якусь гармонію, душевний спокій. Може тому, що я не єдиний представник
нашої родини, хто пов'язаний з цим регіоном. В Компаніївському районі проживала
двоюрідна сестра моєї баби (по тату), на Черкащині жив її двоюрідний брат.
Я, принаймі один раз в два роки обов’язково приїжджаю на
Прикарпаття. В мене тут є рідна сестра, чимало двоюрідних. Відвідаю могили
рідних, батьків, поставлю свічки за упокій їх душ. Іноді та й защемить щось
глибоко в душі. Але мине 3-4 дні, і якась непереборна сила тягне мене назад.
Сім”я,
улюблена робота, друзі, знайомі, господарство міцно прив’язали мене до цієї
землі. А ще – захоплення, мій музей. Краєзнавчою роботою я почав займатись ще
на Івано-Франківщині. В основному, це були публікації в районній та обласній
пресі. Переїхавши на Кіровоградщину, я вирішив, що краєзнавчу роботу треба
продовжувати. Розпочав зі збору речових пам”яток, документів, матеріалів. Коли набралась певна
кількість всього, в приміщенні історичного кабінету я оформив експозицію. Але вчительський
та учнівський колективи, громадськість села продовжували приносити різні речові
та писемні джерела. Тоді в мене виникла думка – розширити експозицію, зайнявши
під неї частину коридору на другому поверсі школи. Директор навчального закладу
Василь Кузьмович Дмитренко підтримав мою ініціативу. Так в школі з”явився справжній
музей, хоч свій статус він носить неофіційно. В моїх планах-дальше розширення
експозиції. В цьому навчальному році планую виготовити ряд тематичних стендів
та розмістити на них відповідний матеріал: з історії походження села, про
участь жителів села в подіях ІІ-ї світової війни, про життя бутівчан до і після
Чорнобильської аварії (адже переважна більшість жителів Бутівського – це
переселенці з Житомирської області). Я дуже горджуся тим, що вже встиг зробити.
А хочу зробити ще більше.
От і вилив душу на
папері. Чому? Просто відчув в цьому потребу.
Липень,
2014 рокуЦі матеріали можна завантажити з мого GOOGLE-диску
Немає коментарів:
Дописати коментар